על מלחמה, על שלום ועל צבא
סין,
למרות שהיא משתקפת מכתבי קונפוציוס כשוחרת שלום, היתה מעורבת במלחמות רבות לאורך
ההיסטוריה הארוכה שלה. היא היתה נתונה להתקפות מצפון וממערב. ההגנה התפרשה לאורך
הגבולות. כאשר העמים הנוודים התארגנו להתקפה מרוכזת, בכל נקודה לאורך הגבול, הם
יכולים היו לפרוץ את ההגנה הסינית לפני שהגיעו כוחות חיזוק לגבול. כדי למנוע או
כדי להאט התקפות כאלה, לורדים בתקופת שושלת ג'ואו החלו לבנות חומות בחזית. אחד ההישגים
הגדולים של שושלת צ'ין הטוטליטרית במאה השלישית לפני הספירה היתה ליצור חומה אחת
מתמשכת לאורך כל הגבול הצפוני של סין, על-ידי השלמת הקטעים החסרים בין החומות
המקומיות.
החומה
הסינית שנבנתה ושופצה שוב ושוב, הפחיתה במידה רבה את ההתקפות מצפון. שרידיה הקיימים
היום הם ברובם מתקופת שושלת מינג. בעתות של הגנה אקטיבית, החומה אוישה לאורכה
בגדודים שתקשרו ביניהם באמצעות לפידים ודגלים.
טכנולוגיית
המלחמה השתנתה לאורך ההיסטוריה הסינית. מרכבות וקשתים מתקופת שושלת שאנג המוקדמת
יצאו עם הזמן משימוש. טכניקות של לחימת פרשים התפתחה. האבירים היוו את עמוד התווך
של הצבא בתקופת האימפריה עד המאה ה-19.
בתקופת
שושלת שאנג, הסינים השתמשו בקשתות רבות עוצמה שיוצרו מעץ מכופף. בקשתות אלה ניתו
היה לירות למרחק 800 יארד. עוצמתן עלתה במידה רבה על עוצמת הקשתות שנעשה בהן שימוש
במערב. מאז תקופת שושלת האן השתכללו הקשתות שהיו ל"נשק הסודי" של הסינים
נגד השבטים הנוודים. היה מקובל אז להתפאר שקשת סיני אחד שקול כנגד עשרה נוודים.
קשתות מסוג זה היוו ציוד סטנדרטי של הצבאות הסינים עד התקופה המודרנית.
הצבא
הסיני העצום התעמת עם הונים, תורכים, ופולשים אחרים. כמו כן, נדרש להתערב במאבקים
פנימיים שבעקבותיהם התחלפו שושלות. אלה דרשו ממפקדי הצבא חשיבה אסטרטגית. תורת
הלחימה העתיקה בעולם נכתבה במאה השישית לפנה"ס על-ידי סון דזה 孫子 , גנרל אגדי שקיומו ההיסטורי מוטל
בספק, בספרו אמנות הלחימה 兵法. מאז שימשה לוחמים רבים בסין וברחבי העולם. קונפוציוס
שהיה בן זמנו של סון דזה, התנגד
למיליטאריזם בכל צורה שהיא, ובכלל זה, לרעיונות שהובאו בספר זה.
עבודתו
של סון דזה עוסקת בניתוח מלחמה טוטלית במובן המודרני, ומוכרת היטב באקדמיות צבאיות
ברחבי העולם היום. היא דנה בין השאר, בארגון המדינה למלחמה ובלוחמה פסיכולוגית.
עיקרו עיקרי בתורה הזו הוא שתרמית היא מפתח להצלחה במלחמה, ושהגנרלים הגדולים
ביותר יכולים להתגבר על האויב ללא מלחמה.
. המשפחות רבות העוצמה ששלטו מתקופת שושלת האן ועד
תקופת שושלת טאנג הקדישו את זמנן החופשי לצייד ולאימונים בחץ וקשת. השפעת פקידי
הממשל גברה ומעמד הצבא ירד. אנשים מכובדים לא שירתו בצבא. המלומדים היו אנטי-מיליטריסטים.
הדגש היה על קוד מוסרי יותר מאשר על כל צורה של פעולה ישירה. למרות האנטי
מיליטריזם שרווח בסין, הצבא הלך וגדל מאז תקופת שושלת סונג, וציודו הלך והשתפר.
חיילי הצבא באו מהמעמד
הנמוך (רובם שבויי מלחמה), בעוד שהפיקוד היה בידי בני אצולה. בעתות שלום, הצבא שימש כמשטרה ולפיקוח.
תפיסת השלום בוטאה
במילה 平 שמשמעותה גם שלום וגם
"שטוח", כלומר ללא עליות וירידות , כלומר: יציבות.
לברברים היה יתרון על
הסינים בערכים הצבאיים שלהם. השליטים הזרים דחו את האליטה המשכילה ופיתחו אליטה
צבאית.
האבירים
והאצילים היו , באופן טבעי, יותר מעודנים כאשר האמנויות והתרבויות פרחו.
הקונצופיאנים
שינו את תפיסת האידיאל בחברה הסינית. את מקום האביר תפס המלומד ואיש המוסר.
בתקופת
שושלת טאנג, הומצא אבק שריפה על-ידי חוקרים דאואיסטים בחפשם את "אבן
הפילוסופים". הם השתמשו בו לייצור זיקוקי די-נור כדי להפחיד רוחות רעות. רק
בתקופת שושלת סונג, במלחמה נגד
המונגולים, נעשה שימוש צבאי באבק שריפה. פותחו מגוון פצצות, רימונים ורובים.
בתקופת מינג המוקדמת, יחידות הצבא צוידו בנשק חם פרימיטיבי. ממשלת מינג שאלה תותחים
ותותחנים ממקאו הפורטוגנית כדי להתגונן מפני המנצ'ורים. מאוחר יותר, הסינים השתמשו
בנשק חם מערבי, או בחיקויים שלו, אך טכנולוגיית הנשק שלהם היתה מפגרת במידה רבה
לעומת טכנולוגיית הנשר המערבית.
מאז תקופות קדומות, סין פיתחה לוחמה ימית. נתיבי
מים פנים ארציים היו חשובים לתנועה בשטחי המחצית הדרומית של סין. במלחמות הפנימיות
נוצלו הנהרות והאגמים כבר בתקופת שושלת האן. מלחמות ימיות היו גם כאשר הודחה שושלת
סונג והוקמה שושלת מינג.גם המונגולים הנוודים פתחו כוחות ימיים לכיבוש דרום סין,
ומאוחר יותר במשלחותיהם ליווה וליפן.
בתחילת המאה ה-15
קיסרי מינג שלחו ציים לאוקיאנוס ההודי ששלטו בימים הדרומיים לפני שהפורטוגזים
הקיפו את אפריקה.
兵者诡道也
כל מלחמה מבוססת על רמאות
孫子מתוך אמנות הלחימה ,I, 18
במקרא:
"בתחבולות תעשה לך מלחמה" (משלי , כ"ד, 6).
知己知彼,百战不殆
אם תדע
את עצמך ותדע את האויב, במאה מלחמות לא תובס.
מתוך
אמנות המלחמה, סון דזה, III. 18
מספר
תווי המוזיקה אינו עולה על חמישה. עם זאת, מצירופים שונים שלהם ניתן ליצור יותר מנגינות
משניתן לשמוע.
מספר
צבעי היסוד אינו עולה על חמישה. עם זאת, מצירופים שונים שלהם ניתן ליצור יותר
גוונים משניתן לראות.
מספר
הטעמים הבסיסיים אינו עולה על חמישה. עם זאת, מצירופים שונים שלהם ניתן ליצור יותר טעמים
משניתן לטעום.
בקרב,
אין למעלה משתי שיטות התקפה – ישירה ובלתי ישירה. עם זאת, משתי אלה, בשילובים
שונים, ניתן לתמרן אין סוף אפשרויות.
מתוך תורת המלחמה של
סון דזה,V, 7-10
子曰:三军可夺师也,匹夫不可夺志也
המסטר אמר: ניתן לתפוס בכוח גנרל משלושה צבאות, אך בלתי אפשרי להשתלט בכוח על
רצונו של אדם פשוט.
Analects IX, 25
Analects IX, 25
以攻为守
מילולית: התקף כדי להתגונן.
ההגנה
הטובה ביותר היא התקפה.
一将功 成万骨 枯
גנרל אחד אינו זוכה לתהילה, אלא אחרי התייבשותם של
עשרת אלפים שלדים.
以毒攻毒
מילולית: הילחם ברעל באמצעות רעל.
השתמש בטקטיקה של האויב כדי ללחום בו.
二虎相斗必有一伤
מילולית: [כאשר] שני נמרים נלחמים זה בזה, אחד ללא
ספק ייפצע.
בהשאלה: כאשר אנשים רבי עוצמה
נלחמים זה בזה, אחד ללא ספק ייפגע.
骄兵必败
צבא שמתרברב צפוי לתבוסה ודאית.
אל יתהלל חוגר כמפתח.
将在谋而不在勇;兵在精而不在多
מפקד- [איכותו] באסטרטגיה ולא באומץ לב, חיילים
[טיבם] באיכותם ולא בכמותם.
多用兵不如巧用计
עדיפה אסטרטגיה טובה על שימוש ביותר חיילים.
明枪易躲,暗箭难防
קל להסתתר מחרב
גלויה, אך קשה להתגונן בפני אויבים נסתרים.
פתגם מקביל באנגלית:
Better the devil you know than the devil you don't know
Better the devil you know than the devil you don't know
מילולית: עדיף שד
מוכר על שד שאינו מוכר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה