יום רביעי, 20 ביולי 2016

על אוכל ועל תיאבון


 

על אוכל ועל תיאבון

הסינים הקדישו תשומת לב רבה לאוכל ולהנאה ממנו. מעידה על כך בין השאר שבה מברכים הסינים זה את זה כשהם נפגשים: "האם אכלת?", מקובל גם שאורחים דנים במרכיבי הארוחה ובטעם של המנות השונות שהוגשו. בסין לכל אזור צורת הכנת אוכל הייחודית לו. מבחינים בארבעה אזורים עיקריים: הצפוני, המזרחי, הדרומי והמערבי.

בצפון, או באזור בייג'ין, הבישול הושפע במידה רבה מהמוסלמים, מהמונגולים ומהמנצ'ורים. אלה הציגו בפני הסינים תבשילים מבשר כבש ובקר. בצפון היה מקובל לאכול מאכלי חיטה כמו לחמניות ואטריות  מאשר אורז, כי המישורים הצפוניים מתאימים יותר לגידול חיטה. האוכל הצפוני נוטה להיות חריף ושמן.

סגנון הבישול המזרחי המאפיין גם את הבישול בשנחי, עתיר בפירות ים, חסילונים, סרטנים ומבחר מאכלי ים אחרים המצויים באזור בשפע. באזור זה אוכלים יותר אורז מאשר חיטה. האקלים המתון, האדמה הפורייה ושפע המים מנהר הינג צה , מתאימים לגידול אורז. טעם האוכל האופייני במזרח הוא חמוץ מתוק. נעשה שימוש  ברוטב סויה ובשמן בכמויות גדולות. כאן האוכל אינו חריף כמו האוכל בצפון ובמערב.

האוכל הדרומי מוכר בכל סין, ובמיוחד הקנטוני מהבירה של מחוז גואנג דונג. האוכל העיקרי הוא אורז. באזור זה מרבים לאכול פירות טרופיים ומאכלי ים. ירקות מבושלים זמן קצר, כך שנשמרת פריכותם.

אוכל מערבי מגיע בעיקר מסצ'ואן (()(chuān)) ומהונאן ()(nán). באזור זה נעשה שימוש רב בפלפל אדום, בג'ינג'ר ו8בשום. מאכלי חזיר, בקר, דג ועוף ואטריות הם בדרך כלל חריפים.

 הבשר הפופולרי ביותר הוא חזיר. גם לירקות מקום חשוב באוכל הסיני. מוצרי חלב אינם מהווים חלק משמעותי בדיאטה הסינית. הסינים ממעיטים להשתמש בחלב המשמש בעיקר לתיבול.

כדי להתגונן מפני רעב, הסינים למדו לשמר מזון. הם עושים זאת באמצעות ייבוש, המלחה, תוספת סוכר, כבישה, השריה בשמן ושימוש במזון מעושן. הם שימרו דגנים, ירקות, פירות, אצות ים, פטריות, בשר עוף, ביצים וסוגים רבים של מאכלי ים.

לאכילה, הסינים משתמשים בזוג מקלות  (kuài)()  כבר מאז המאה האחת עשרה לפני הספירה. הם יוצרו מעץ, מבמבוק, מכסף, מזהב, משנהב, מאבן ירקו או מקורלים. לאחרונה הם מייצרים אותם גם מפלסטיק.   

 נחשב נימוסי בסין להרים את קערת האורז אל הפה ולגרור את האורז אל הפה באמצעות מקלות האכילה. צלחת, לעומת זאת, אין מרימים אף פעם מהשולחן אל הפה.

 

 

 

(chī)(de)(hǎo)(shuō)(de)(hǎo)

כשאוכלים אוכל טוב [אצל מישהו] מדברים [עליו] טובות.

 

饿(è)(le)(tián)()()(bǎo)(le)()()(tián)

 

לרעב, [כל אוכל] מתוק כדבש;  לשבע, [אפילו] דבש אינו מתוק.

 באנגלית אומרים: Hunger is the best sauce

 

אין תגובות: