יום רביעי, 20 ביולי 2016

סמלים בתרבות הסינית


 

סמלים בתרבות הסינית

כמעט בכל התרבויות, חיות, צמחים ועצמים שונים קיבלו משמעויות סמליות רבות עוצמה. סמלים המופיעים בספרות הסינית השתנו עם חלוף הזמן ונעשו למופשטים, אך הקשר שלהם לצמחים, לחיות ולאובייקטים אחרים הם רבי עוצמה. בספרות הסינית, כמו בציור ובדקורציה, בחירת הפרחים והציפורים אינה מקרית. לכל אחד מהם משמעות משלו.

הסינים השתמשו בתריסר חיות כדי לסמל 12 מזלות אסטרולוגיים המתקשרים למחזוריות של 12 שנה. חיות אלה הן: עכבר, שור, נמר, ארנבת, דרקון, נחש, סוס, גדי, קוף, תרנגול, כלב וחזיר. מקור גלגל המזלות הסיני בתערובת של אגדות ופולקלור. אגדה סינית מספרת שבשחר התרבות קיסר השמים קרא אליו את כל החיות כדי לבחור מהם 12 נציגים על פני האדמה. העכבר והחתול, שני חברים טובים, תכננו ללכת יחד בבוקר שלמחרת. מאחר והחתול אהב מאוד לישון, העכבר הבטיח להעיר אותו, אך לא קיים את הבטחתו. הוא התעורר מוקדם והלך לקיסר לבדו. בהגיעו לחצר הקיסר, העכבר מצא שורה של 11 חיות שבראשן שור. ללא היסוס, העכבר קפץ לראש התור והתמקם על גב השור. כאשר הקיסר הופיע, הוא החליק מגב השור וגנב את המקום הראשון. הצלחתו זו שנבעה מערמומיותו עוררה זעם בציבור, כך שמאז והלאה העכבר נאלץ לחיות בפינות קודרות ותת קרקעיות, וגם, כמובן, לסבול מרדיפותיו של החתול.

למרות שקיימים ביטויים המתבססים על אופיין של חיות מסוימות, כמו  "קצר ראות כמו עכבר", "עצלן כמו חזיר". וצר אופק כמו אפרוח", הם זוכים ליחס מיוחד בשנות שלטונן. במבוק-  סמל של זקנה וענווה. במבוק ושזיפים יחד מייצגים גבר ואישה. במבוק, עצי אורן ושזיפים שמופיעים יחד באותה תמונה הם "חברים בחורף" .

על-פי האגדה, בודהא קרא לכל החיות לבוא אליו לפני עזיבתו את הארץ. רק שתים עשרה חיות באו להיפרד ממנו, לכן הוא כיבד כל אחת מהן בשנה. סדר השנים נקבע לפי סדר החיות שהופיעו בפניו. ראשון הופיע העכבר, אחריו בזה אחר זה:  השור, הנמר, הארנבת, הדרקון, הנחש, הסוס, הכבשה, הקוף, התרנגול, הכלב והחזיר. 

אבן ירקן  ()  – אבן ירקן נחשבה בסין לאוצר היקר ביותר. היתה לה משמעות מיוחדת בטקסים דתיים, באמנות ובפילוסופיה. היא ייצגה טוב לב, ידע, יושר, טוהר הנפש ללא רבב, נצחיות ועמידות. האמינו שאבן ירקן שומרת על גופת המת. פילוסופים דאואיסטים טענו ששתייה אבקת אבן ירקן עם צמחי מרפא מסוימים מבטיחה חיי אלמוות. כמו כן, האמינו שתכשיטים וקמעות העשויים מאבן ירקן מגנים על העונד אותם מפגיעה פיזית , מבטיחים בריאות טובהנ, מביאים מזל טוב, ומרחיקים מזל רע.   

אטריות ארוכות – נאכלו בארוחות של יום הולדת כדחי לסמל חיים ארוכים. "אטריות של חיים ארוכים" הן אטריות מחיטה או מאורז, שלא שברו או חתכו אותן שנשארו שלמות בבישול ובהגשה.

עטלף- ((fu בסינית נשמע כמו "מזל טוב". לעתים קרובות, חמישה עטלפים מוצגים מופיעים יחד לייצג חמש ברכות שהן: חיים ארוכים, עושר, בריאות, אהבה לערכים נעלים ומוות טבעי.

דרקון (long) נחש על-טבעי שעשוי לשעות מעשים טובים או רעים. סמל של עוצמה גברית, מסמל קיסר, בן השמים. נקשר גם לגשמים ולשיטפונות.  

נשר –(Ying)       סמל של עוצמה . תמונת נשר על ענף עץ אורן היא מתנה המתאימה לאיש מבוגר שרוצים לאחל לו כוח של נשר ואריכות ימים של עץ אורן. נשר על סלע בים מסמל "גיבור" הנלחם לבדו.

דג(Yu)   צליל המילה דג בסינית נשמע כמו גודש ושפע, ומכאן הוא מסמל עושר. דג שמוצג יחד עם פריחת לוטוס מסמל איחולים לשפע שנה אחר שנה.

דג זהב(Jin Yu)  צליל המילים דג זהב נשמע בסינית כמו "זהב ושפע" , לכן לסינים רבים דגי זהב בבתיהם באגמים ובגני מקדשים.

אווז  (e) – סמל לאושר עילאי.

צבי (Lu) צליל המילה צבי נשמע כמו "שביל" או "דרך". ציור של צבי ולוטוס משמעותו איחולים לדרך שעולה תמיד.  צבי מסמל גם אריכות ימים כי הסינים האמינו שצבעו הופך לאפור אחרי אלף שנה, וללבן אחרי מאה שנים נוספות.  אחרי אלפיים שנה קרניו נעשו שחורות והוא הגיע לחיי נצח. .

 סוס מסמל מהירות והתמדה. שמונה סוסים בציור הוא המספר הטוב ביותר.

לילי- (Bai-He)  פרח הלילי עוזר לשכוח מצרות. הוא מסמל פוריות. ניתן לעתים קרובות לנשים נשואות.

אריה  (Shi-Zi) אריות משחקים תפקיד חשוב בתרבות העממית הסינית. הם מוצגים לעתים קרוובת כיצורים מיתיים יותר מאשר כחיות מעולם המציאות. זוגות של אריות פופולאריים מאוד כשומרי בניינים ומקדשים.
לוטוס  (Lian-Hua, He) סמל של טוהר ואחד משמונה האובייקטים הנחשבים כיקרים במיוחד לבודהיסטים. המילה בה משתמשים לתאר פרח זה יש גם משמעות של קשר (בנישואים), של רצף, אהבה וצניעות. 

אפרסק   (xiān) (táo) הוא סמל של בריאות ואריכות ימים. לאפרסק יש משמעויות סמליות יותר מאשר לכל עץ או פרי אחר. העץ וצבעו מרחיקים שדים, ופרחיו מכשפים אנשים. הסינים האמינו שאפרסקי הנצח הגיעו מגן של אם מלכותית של המערב 西()(wáng)(). עצי האפרסק שנה נבטו מדי שלושת אלפים שנה וחלפו עוד שלושת אלפים שנה עד אשר הם נשאו פירות. אכילת הפירות האלה הבטיחה חיי נצח.

חסידה מנצ'ורית – ציפור לבנה עם רגליים ארוכות, צוואר ארוך וראש שחור עם כתם אדום ארגמני בקצהו העליון. ציפור זו נחשבה כבת אלמוות. לעתים קרובות תוארה כנושאת אפרסק מאגי (xiān) (táo) של חיי נצח במקורה.  

 

טווס (Kong-Que) מסמל אצילות ויופי.
אגס (Li) סמל של אריכות ימים בגלל היותו עץ שחייו ארוכים מאוד.

עוף החול –פניקס (Feng-Huang) בדרך כלל מופיע לצד דרקון ומסמל קיסרית, או סמל נשי.

אורן (Song) – העץ החביב ביותר על הציירים הסינים. מסמל אריכות ימים, עמידות. הוא ייצג בריאות פיזית ונפשית לעת זקנה , כי הוא אינו משיר את עליו החורף ונשאר ירוק בכל עונות השנה. קליפת עץ האורן נחשבה כדומה לעור אדם בזקנתו.

ומשמעת עצמית. אורן, במבוק ושזיף הם "שלושת החברים בחורף".

שזיף (Mei, Li) חמשת עלי הכותרת של פרח השזיף מסמלים את אלי המזל הטוב. הם מבשרים חמש ברכות: שמחה, מזל טוב חיים ארוכים, שגשוג ושלום.

נמר (Hu) הוא מלך הג'ונגל, סמל לאומץ ומרחיק רוחות רעות. מבטיח הגנה וביטחון למשפחה אם תלוי במקום הנכון.

 אגרטל (Ping)  - צליל המילה הוא כצליל המילה שלום.

 ערבה (Liu)  - סמל אביב.

צב, חד קרן, עטלף, חסידה וציקדה(חרק הדומה לצרצר) מסמלים אריכות ימים. הצב, כחיה שכולה לחיות חודשים ללא אוכל, נתפס כאוכל צ'י (אנרגיית חיים) במקום מזון וכבעל תכונות על-אנושיות. מלבד אריכות ימים הוא מסמל מזל טוב.   

דוב, פיל, סוס ולאופרד נתפסים כמיני הבית

ביצה – הביצה הקוסמית שבא החל סיפור הבריאה הסיני העתיק. על-פי סיפור זה,  בתחילה לא היו שמים ולא היתה ארץ. היה תוהו ובוהו בצורת ביצה ענקית אשר בה היה כל מה שהיה אי פעם וכל מה שיהיה אי פעם. כל הדברים, כל חומר , כל חלל וכל אנרגיה, נדחסו כחומר ללא צורה בתוך הביצה הזו שממנה בקע ענק בשם פאן גו  (Pan Gu) . יין (yin ) היה החלמון בצבע צהוב כהה אשר כאשר נפל מתוך הכאוס של הביצה הפך לאדמה. יאנג ( Yang)  היה חלבון הביצה שהפך לשמים. כאשר פאן גו בכה, דמעותיו יצרו את הנהר הצהוב ואת נהר היאנג צה. כאשר נשם, נשבה רוח, וכאשר דיבר נשמעו רעמים. כאשר הביט סביב, ברקים הבריקו מעיניו. כאשר היה במצב רוח טוב, מזג האוויר היה נוח. לאחר שמת, משרידי גופו נוצרו חמשת ההרים הקדושים של סין. ראשו היה להר טאי, (  Tai Shan) במזרח, גופו בהר סונג שבמרכז, ידו הימנית בהר הנג (Heng) שבצפון, וידו השמאלית בהר הנג שבדרום. שתי רגליו בהר חוא (Hua) שבמערב. הענק הלך וגדל במשך 18000 שנה, ובכל יום הפריד יותר ויותר בין שמים וארץ. בסופו של דבר מת..דמעותיו שהיו כבדות, הפכו לנהר הצהוב ולנהר היאנג צה. שערותיו השתרשו באדמה וצמחו מהן צמחים. העיניים שלו הפכו לשמש ולירח וקולו היה לרעם. נשימתו היתה לרוח וסערה, ומעצמותיו נוצרו הרים וסלעים. בשרו היה לשדות ולאדמה פורייה. מהפשפשים הקטנים שניתן היה למצוא על גופו נוצרו אנשים. יש המאמינים שהענק פאן גו נעזר בדרקון, בצב, בפניקס ובחד קרן , כאשר הוא יצר את העולם מתוך הכאוס.

 לפי גרסה אחרת, מתוך אלמנטים שהונחו בשמש כדי שיתקשו בחום, נוצרו דמויות אדם. הקבוצה הראשונה נשארה בשמש יותר מדי זמן ונשרפה, לכן הענק מיקם אותה בארצות החמות. הקבוצה השנייה היתה אפויה למחצה ולכן הושמה בארצות הקרות. הקבוצה האחרונה התקשתה בדיוק באופן נכון וצבעם היה צהוב-חום. הענק מיקם אנשים אלה במרחבים הפוריים  של הממלכה המרכזית של סין. 

פאן גו תואר בצורות שונות. לעיתים הוצג כגמד עם קרניים על ראשו. לעתים הוא נראה מחזיק שמש ביד אחת וירח בידו השנייה.

על-פי גרסה אחרת, אחרי הפרדה בין שמים וארץ, נוצר העולם ונשלט על ידי שנים עשר קיסרים של השמים, שכל אחד מהם מלך שמונה עשר אלף שנה. אחריהם שלטו אחד עשר קיסרים של האדמה שגם כל אחד מהם שלט שמונה עשר אלף שנה. הם פינו את מקומם לקיסרים בני אדם, תשעה במספר שמלכו יחד ארבעים וחמישה אלף שש מאות שנה. אחריהם שלטו שליטים שאין כל מידע עליהם מלבד שמותיהם , ואחריהם שלטו שלושה: פו שי, שן נונג, וחואנג די. לא כל האגדות כוללות בתוכן את חואנג די כאחד משלושה השליטים. בחלק מהאגדות הוא מופיע כאחד מחמשת הקיסרים.

 

  

לפי תורת הטאו, לפני הבריאה היה ריק גדול.

 

 

דרקון -  סמל בולט ביותר בתרבות הסינית. מסמל עוצמה ואלמוות הנקשר בקיסר. בתקופות קדומות (כבר בתקופת הברונזה העתיקה), הדרקון סימל מים שהם גם מועילים וגם נוראים. מקור הסמל הזה הוא עדיין נושא להשערות.

          חסידה (He)  מסמלת אורך ימים ומהווה גם מקובל לרוחניות העצמית. לעתים מוצגת ביחד עם עץ אורן ועם אבן , שני סמלים נוספים של אריכות ימים. .

 

 

 

נחש – אחד משנים עשר המזלות הסיניים. שלא כמו בתרבות המערבית שבה הנחש נתפס כערמומי עם קונוטציות שליליות, בתרבות הסינית העתיקה, הוא זכה ליחס חיובי ביותר. בסין הנחש מסמל יופי חכמה, מדיטציה ופילוסופיה, ותאווה לחומרי ולרוחני. סימן נחש בתרבות הסינית מתקשר לפוריות ולמזל. בסין, סגדו לנחש עוד בתקופות קדומות. לפאן גו (Pan Gu), בורא העולם על-פי המיתולוגיה הסינית, גוף של נחש וראש של דרקון. בתרבות הסינית הקדומה נמצא גם אל המחזיק בידו נחש.  אנשים ראו בנחש קרוב משפחה של הדרקון וקרא לו בהתאם " דרקון קטן".

בתקופת שושלות מינג (1368-1644), וצ'ינג (1644-1911), בגלימות הטקסיות של הקיסרים היו רקומים עיצובי דרקונים ובגלימות הטקסיות של הנסיכים נרקמו עיצובי נחשים כדי להעיד על מעמדם המלכותי.

במקומות שונים בסין זוכה הנחש לכינויים מכובדים במקום "נחש" , ובהם "חצור פראי", "דרקון שחור", "ישות שמימית", "דרקון בשמים", "דקרון בבית" ועוד.  בסיפורי עם סינייים עתיקים מופיעים שני סוגי דימויים שונים של נחש. אחד מייצג רוחות רעות ומפחידות, והשני מקסים כמו נשים.

סוס  - מסמל מהירות וחיוניות. לבודהיסטים הוא מסמל את הרדיפה אחרי יעדי חינוכם.  

 

עוף החול -  (הפניקס שהוא העוף האגדי שנולד מתוך האש) מסמל התחדשות ופוריות.

פרחים באופן כללי מסמלים בדרך כלל פוריות, אך לכל פרח האסוציאציות העונתיות שלו.  

צב- במיתולוגיה הסינית הצב תומך בעולם. ארבע רגליו תומכות בארבע פינות הארץ. הוא מייצג חיים ארוכים, עושר, יציבות ונצחית.

תרנגול ((Gong-Ji) מרחיק כול רע, תמונה של תרנגול אדום תגן על הבית מפני שריפות. תרנגול לבן שמוצג על ארון קבורה ישמור על המת מפני שדים. כך תרנגולים נקשרים ללוויות. תרנגול לבן, אם אמיתי או דמותו בנייר, הוצמד לארון הקבורה. כך, הוצמדו תרנגולים למאות ארונות מתים שהועברו בים או בנהר אל מחוזות הולדת המתים  ולא כקרבן. התרנגול נקשר לכוחות ריפוי והפחת חיים על-ידי השמש. יתכן ישי לו קשר לתחיית מתים. 
פסטיבלים עונתיים – באמצעות פסטיבלים, הסינים קיוו למנוע מגפות, להבטיח גשמים בעתם ולידתם של ילדים. 

 

אלמנטים ארציים ושמימיים

שמים – על-פי תפיסת הסינים הקדומים השמים מסדירים כללים (כולל יחסים בתוך המשפחה). הם מסדירים טקסים ומענישים את האשמים. יש קשר בין העולם העילי השמימי ובין העולם התחתי התת-קרקעי.

עננים (yun) מסמלים מזל טוב ואושר, במיוחד כאשר יש בהם יותר מצבע אחד.

מים – סמל מרכזי בטאו. מסמלים מין נקבה

כמו בתרבויות אחרות, גם הסינים מייחסים משמעות למספרים.

המספר שמונה מייצג בטאו מכלול - את כל האפשרויות בהתגלמותן. כמו כן, על-פי הטאו קיימים שמונה רוחות אלמוות.

בסין שמונה נתפס כמספר מזל. יש שמונה תענוגות בהתנסות האנושית.

המספר עשר (shi) המיוצג בצורת צלב מייצג את העצמי אל מול יין ויאנג שהדימוי שלהם נחשב כמושלם.
בספר "הציר הרוחני"    (líng)(shū)  , המיוחס לקיסר הצהוב, האדם נתפס כמיקרוקוסמוס.  ראשו עגול וכפות רגליו מלבניות, כפי שהשמים עגולים והאדמה מלבנית. בשמים יש שמש וירח, ולאנשים שתי עיניים. בשמים – רוח וגשם, ולאנשים יש שמחה וכעס.        

אין תגובות: