על חוכמה ועל איוולת
בסין, חכמה מגלמת בתוכה חמש מידות טובות קבועות: אנושיות, יושר, נימוס, פקחות ונאמנות.
沉默者有智慧
השותק הוא חכם.
חז"ל אמרו: סייג לחכמה שתיקה. הלכות דעות, ב', י'
still tongue makes a wise head.
利令智昏
חמדנות הופכת חכם למטומטם.
见一事,知十事
רואה דבר אחד, יודע עשרה דברים.
אדם חכם מסיק מדבר אחד שרואה, לגבי דברים אחרים.
见一事,知一事
רואה דבר אחד, לומד דבר אחד [אחר].
חכם מסיק מדבר אחד לגבי דבר אחר.
唯上知与下愚,不移
קונפוציוס, מתוך לקט אמרותיו analects XVII, 3
我 非 生 而 知 之 者 , 好 古 ,敏 以 求 之 者 也
לא נולדתי עם חכמה. מתוך אהבת ההיסטוריה אני מחפש אותה בשקידה.
קונפוציוס, מתוך לקט אמרותיו analects 7.19
聪明一世,糊涂一时
חכם במשך כל חייו, מבולבל פעם אחת. לאדם שהוא בדרך כלל חכם, קורה שהוא נוהג בטיפשות.
באנגלית אומרים: No man is wise at all times
מילולית: אין אדם שהוא תמיד חכם.
באנגלית נאמר גם :Smart as a rule this time fool
בדרך כלל חכם, טיפש הפעם.
呆子帮忙;越帮越忙
[כאשר] טיפש עוזר, ככל שהוא עוזר יותר, העבודה נעשית יותר קשה.
聪者听于无声;明者见于无形
אדם חכם שומע קול שאינו נשמע; אדם פיקח רואה דברים שאינם נראים. אדם חכם רואה את הנולד, כפי שאמרו חז"ל : איזהו חכם הרואה את הנולד?
מסכת תמיד ל"א, ב.
俄出来的见识;穷出来的聪明
מרעב נובעת חכמה; מעוני נובעת בינה.
聪明本是苦工夫
מקור החוכמה בעבודה מאומצת.
不出户,知天下;不窥牖,见天道。其出弥远,其 知弥少。是以圣人不行而知,不见而明,不为而成。
מבלי לצאת מפתח ביתו
יודע עולם ומלואו;
מבלי להציץ מחלונו
רואה את דרך השמש בשמים.
ככל שמרחיק לכת,
מצטמצמת ידיעתו.
לכן, החכם מבין מבלי לראות,
יודע מבלי לנוע,
מגשים מבלי לפעול.
מתוך לאו צה, ספר הטאו , 47.
知不知,尚矣;不 知 知,病也。圣人不病,以其病病。夫唯病病,是以不病。
מוטב לו לאדם לדעת שאינו יודע
החושב שהוא יודע כאשר אינו יודע, עתיד להתמודד עם מחלה.
רק המכיר במחלה כמחלה יכול למנוע אותה.
מחלה אינה פוקדת את החכם.
בהיותו מודע לה, הוא יכול למנוע אותה.
מתוך לאו צה, ספר הטאו ,71
。天下难事,必作于易;天下大事,必作于细。是以圣人终不为大,故能成其大
התכונן לקשה בעודו קל
עשה גדולות בהתחילך בקטנות
בעולם, דברים קשים מתחילים כקלים
וגדולים מתחילים כקטנים.
לכן, החכם שאינו מנסה להיות גדול נעשה דגול.
מתוך לאו צה, ספר הטאו , מתוך פסקה 63.
知人者智,自知者明;胜人者有力,自胜者强。知足者富。强行者有志。不
失其所者久。死而不亡者寿。
היודע אנשים הוא חכם,
היודע את עצמו הוא נאור;
הגובר על אנשים הוא חזק,
הגובר על עצמו הוא רב-עוצמה;
היודע סיפוק הוא עשיר.
המתמיד הוא בעל כוח רצון.
הנאחז בשורשיו ירבו ימיו;
החי לאחר מותו, יארכו שנותיו.
מתוך לאו צה, ספר הטאו, 33.
ניתן למצוא מקבילות בתרבות היהודית לחלק מהרעיונות המופיעים בפסקה זו.
ניתן למצוא הקבלה בין "הגובר על עצמו הוא רב עוצמה" ובין "איזהו גיבור הכובש את יצרו" (פרקי אבות, ד', א). כמו כן ניתן למצוא דמיון בין "היודע סיפוק הוא עשיר" ובין "איזהו עשיר השמח בחלקו" (פרי אבות , ד', א).
其安易持;其未兆易谋;其脆易泮;其微易散。为之于未有,治之于未乱。
合抱之木,生于毫末;九层之台,起于累土;
千里之行,始于足下。
קל לשמר מצב בעודו בטוח
קל לתכנן לפני הופעת סימנים מוקדמים.
קל לשבור דבר כל עוד הוא שביר,
קל לפורר דבר בעודו זעיר.
טפל בדבר לפני שהוא קורה.
שמור על סדר לפני שיופרע.
מגדל בן תשע קומות נישא מרגב עפר.
עץ שמחבקים אותו בשתי זרועות,
צומח מנבט קטנטן.
מסע של אלף לי מתחיל בצעד אחד.
(לי הוא חצי קילומטר)
תורת הטאו של לאו צה, מתוך פסקה 64.
הקבלה מסוימת בין ארבע השורות האחרונות של פסקה זו, ובין אמרות חז"ל:
מטיפה לטיפה מתמלא ההין (במדבר רבה , י"ז, ו)
אפילו פרוטות קטנות מצטרפות לחשבון גדול (תוספטא סוטה ג').
知识之于心灵正如健康之于身体
ידע לרוח הוא כבריאות לגוף.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה