יום שישי, 8 ביולי 2016

על חכמה ועל איוולת

על חוכמה ועל איוולת 


בסין, חכמה מגלמת בתוכה חמש מידות טובות קבועות: אנושיות, יושר, נימוס, פקחות ונאמנות.  

השותק הוא חכם. 
חז"ל אמרו: סייג לחכמה שתיקה. הלכות דעות, ב', י'
still tongue makes a wise head.

חמדנות הופכת חכם למטומטם. 

רואה דבר אחד, יודע עשרה דברים.  
אדם חכם מסיק מדבר אחד שרואה, לגבי דברים אחרים. 
רואה דבר אחד, לומד דבר אחד [אחר]. 
חכם מסיק מדבר אחד לגבי דבר אחר. 
唯上知与下愚,不移
קונפוציוס, מתוך לקט אמרותיו   analects XVII, 3   


               

לא נולדתי עם חכמה. מתוך אהבת ההיסטוריה אני מחפש אותה בשקידה
קונפוציוס, מתוך לקט אמרותיו   analects  7.19   

חכם במשך כל חייו, מבולבל פעם אחת.                                                                 לאדם שהוא בדרך כלל חכם, קורה שהוא נוהג בטיפשות.
 באנגלית אומרים: No man is wise at all times  
מילולית: אין אדם שהוא תמיד חכם. 
באנגלית נאמר גם :Smart as a rule this time fool 
בדרך כלל חכם, טיפש הפעם. 

  

[כאשר] טיפש עוזר, ככל שהוא עוזר יותר, העבודה נעשית יותר קשה.  

אדם חכם שומע קול שאינו נשמע; אדם פיקח רואה דברים שאינם נראים.                          אדם חכם רואה את הנולד, כפי שאמרו חז"ל : איזהו חכם הרואה את הנולד?  
מסכת תמיד ל"אב

מרעב נובעת חכמה; מעוני נובעת בינה. 

מקור החוכמה בעבודה מאומצת. 

 


מבלי לצאת מפתח ביתו
יודע עולם ומלואו;
מבלי להציץ מחלונו
רואה את דרך השמש בשמים.
ככל שמרחיק לכת,
מצטמצמת ידיעתו.
לכן, החכם מבין מבלי לראות, 
יודע מבלי לנוע
מגשים מבלי לפעול. 

מתוך לאו צה, ספר הטאו , 47. 


不 知 知圣人不病以其病病夫唯病病是以不病


מוטב לו לאדם לדעת שאינו יודע
החושב שהוא יודע כאשר אינו יודע, עתיד להתמודד עם מחלה.
רק המכיר במחלה כמחלה יכול למנוע אותה. 
מחלה אינה פוקדת את החכם. 
בהיותו מודע לה, הוא יכול למנוע אותה.   

מתוך לאו צה, ספר הטאו ,71
图难于其易;为大于其细
。天下难事,必作于易;天下大事,必作于细。是以圣人终不为大,故能成其大

התכונן לקשה בעודו קל
עשה גדולות בהתחילך בקטנות
בעולם, דברים קשים מתחילים כקלים
וגדולים מתחילים כקטנים
לכן, החכם שאינו מנסה להיות גדול נעשה דגול.  

מתוך לאו צה, ספר הטאו , מתוך פסקה 63.





知人者智,自知者明;胜人者有力,自胜者强。知足者富。强行者有志。不
失其所者久。死而不亡者寿。

היודע אנשים הוא חכם
היודע את עצמו הוא נאור;
הגובר על אנשים הוא חזק,
הגובר על עצמו הוא רב-עוצמה;
היודע סיפוק הוא עשיר.    
המתמיד הוא בעל כוח רצון.
הנאחז בשורשיו ירבו ימיו;
החי לאחר מותו, יארכו שנותיו 

מתוך לאו צה, ספר הטאו,  33

ניתן למצוא מקבילות בתרבות היהודית לחלק מהרעיונות המופיעים בפסקה זו.
ניתן למצוא הקבלה בין "הגובר על עצמו הוא רב עוצמה" ובין "איזהו גיבור הכובש את יצרו" (פרקי אבות, ד', א). כמו כן ניתן למצוא דמיון בין "היודע סיפוק הוא עשיר" ובין "איזהו עשיר השמח בחלקו" (פרי אבות , ד', א).    
易散之于
;

קל לשמר מצב בעודו בטוח
קל לתכנן לפני הופעת סימנים מוקדמים.
קל לשבור דבר כל עוד הוא שביר,
קל לפורר דבר בעודו זעיר.
טפל בדבר לפני שהוא קורה. 
שמור על סדר לפני שיופרע. 
מגדל בן תשע קומות נישא מרגב עפר. 
עץ שמחבקים אותו בשתי זרועות,
צומח מנבט קטנטן.
מסע של אלף לי מתחיל בצעד אחד.

(לי הוא חצי קילומטר)
תורת הטאו של לאו צה, מתוך פסקה 64. 

הקבלה מסוימת בין ארבע השורות האחרונות של פסקה זו, ובין אמרות חז"ל:
מטיפה לטיפה מתמלא ההין (במדבר רבה , י"ז, ו)
אפילו פרוטות קטנות  מצטרפות לחשבון גדול (תוספטא סוטה ג'). 

ידע לרוח הוא כבריאות לגוף. 

אין תגובות: